جنات

جنات۔جنوں کی دنیا ایک آزاد اور الگ دنیا ہے جس کی اپنی الگ نوعیت اور خصوصیات ہیں جو انسانوں کی دنیا سے پوشیدہ ہیں۔ جنوں اور انسانوں میں کچھ چیزیں مشترک ہیں، جیسے کہ سمجھ بوجھ اور نیکی اور برائی کے راستے میں سے انتخاب۔ لفظ جن عربی زبان سے نکلا ہے جس کے معنی نظر سے پوشیدہ ہیں۔ اللہ تعالیٰ فرماتا ہے:

۔

جنات

بیشک وہ [شیطان] اور اس کے قابیلوں [جنوں یا اس کے قبیلے کے سپاہی] تمہیں وہاں سے دیکھ رہے ہیں جہاں سے تم انہیں نہیں دیکھ سکتے [الاعراف 7:27]

اللہ تعالیٰ نے ہمیں اپنی کتاب میں وہ جوہر بتایا ہے جس سے جنات پیدا ہوئے۔ وہ کہتا ہے (تفسیر)

اور جنوں کو ہم نے اس سے پہلے آگ کے شعلے سے پیدا کیا۔ الحجر 15:27

اور جنوں کو اس نے آگ کے دھوئیں کے شعلے سے پیدا کیا۔ [الرحمٰن 55:15]۔

عائشہ رضی اللہ عنہا سے روایت ہے کہ رسول اللہ صلی اللہ علیہ وسلم نے فرمایا: فرشتوں کو نور سے پیدا کیا گیا، جنوں کو آگ سے پیدا کیا گیا اور آدم کو اس سے پیدا کیا گیا جو تم سے بیان کیا گیا ہے۔ (مسلم، 5314 کی رپورٹ)

۔

جنات کی اقسام

اللہ نے جنوں کی مختلف اقسام پیدا کی ہیں۔ ان میں سے کچھ ایسے ہیں جو مختلف شکلیں اختیار کر سکتے ہیں، جیسے کتے اور سانپ؛ کچھ جو پروں کے ساتھ اڑتی ہواؤں کی طرح ہیں۔ اور کچھ جو سفر اور آرام کر سکتے ہیں۔ ابو ثعلبہ خشنی رضی اللہ عنہ کہتے ہیں کہ رسول اللہ صلی اللہ علیہ وسلم نے فرمایا: جن تین قسم کے ہیں: ایک قسم جن کے پر ہیں اور وہ ہوا میں اڑتے ہیں۔ ایک قسم جو سانپوں اور کتوں کی طرح نظر آتی ہے؛ اور ایک قسم جو آرام کے لیے رک جاتی ہے پھر اپنا سفر دوبارہ شروع کرتی ہے۔

(اس کی روایت الطحاوی نے مشکیل الاثار، 4/95، اور الطبرانی نے الکبیر، 22/214 میں کی ہے۔ شیخ البانی رحمہ اللہ نے المشقات (2/1206، نمبر 4148) میں کہا ہے): طحاوی اور ابوالشیخ نے اسے صحیح سند کے ساتھ روایت کیا ہے۔

۔

– جنات اور بنی آدم

– 

بنی آدم میں سے ہر فرد میں ایک جن ہے جسے اس کا مستقل ساتھی (قرین) بنایا گیا ہے۔ ابن مسعود رضی اللہ عنہ کہتے ہیں کہ رسول اللہ صلی اللہ علیہ وسلم نے فرمایا: تم میں سے کوئی ایسا نہیں جس کا کوئی جن اس کا مستقل ساتھی نہ ہو۔ انہوں نے کہا اور آپ بھی یا رسول اللہ؟ اس نے کہا، میں بھی، لیکن اللہ نے میری مدد کی اور اس نے سر تسلیم خم کیا، اس لیے کہ وہ مجھے صرف نیکی کرنے میں مدد دیتا ہے۔

 (مسلم، 2814 کی طرف سے روایت کیا ہے). النووی نے اپنی تفسیر مسلم (17/175) میں کہا: اس نے عرض کیا کہ وہ مومن مسلمان ہو گیا ہے۔ یہ ظاہری معنی ہے۔ القادی نے کہا: جان لو کہ امت کا اس بات پر اتفاق ہے کہ رسول اللہ صلی اللہ علیہ وسلم جسمانی اور ذہنی طور پر اور آپ کے کلام کے بارے میں شیطان سے محفوظ تھے۔ یہ حدیث فتنہ (فتنہ، آزمائش) اور قرین (جنوں میں سے مستقل ساتھی) کے وسوسوں کے خلاف تنبیہ کا حوالہ رکھتی ہے۔ ہم جانتے ہیں کہ وہ ہمارے ساتھ ہے اس لیے ہمیں اس سے زیادہ سے زیادہ ہوشیار رہنا چاہیے۔

۔

جنات اور ان کے اختیارات

اللہ نے جنات کو وہ طاقتیں دی ہیں جو انسانوں کو نہیں دی ہیں۔ اللہ تعالیٰ نے ہمیں ان کی کچھ طاقتوں کے بارے میں بتایا ہے جیسے کہ حرکت کرنے اور تیزی سے سفر کرنے کی صلاحیت۔ جنات میں سے ایک عفریت نے حضرت سلیمان علیہ السلام کو ضمانت دی کہ وہ یمن کی ملکہ کا تخت یروشلم میں ایک لمحے میں اس سے زیادہ تیزی سے لے آئیں گے جس کی ضرورت ایک آدمی کو جہاں سے وہ بیٹھا تھا وہاں سے اٹھے گا۔ اللہ تعالیٰ فرماتا ہے:

جنوں میں سے ایک عفریت (مضبوط) نے کہا: میں اسے (اس کا تخت) تمہارے پاس لے آؤں گا قبل اس کے کہ تم اپنی جگہ سے اٹھو۔ اور بے شک میں اس طرح کے کام کے لیے مضبوط اور قابل اعتماد ہوں۔ جس کے پاس صحیفہ کا علم تھا اس نے کہا: میں اسے پلک جھپکتے ہی تمہارے پاس لاؤں گا۔ پھر جب سلیمان نے اسے اپنے سامنے رکھا ہوا دیکھا تو کہا یہ میرے رب کے فضل سے ہے [النمل 27:39-40]۔

۔

جنات کا کھانا اور پینا

جنات کھاتے پیتے ہیں۔ ابن مسعود رضی اللہ عنہ کہتے ہیں کہ رسول اللہ صلی اللہ علیہ وسلم نے فرمایا: مجھے جنوں میں سے ایک شخص نے بلایا، میں اس کے ساتھ گیا اور ان کے لیے قرآن پڑھا۔ وہ ہمیں لے گیا اور ہمیں اس کے نشانات دکھائے جہاں وہ تھے اور ان کی آگ کے نشانات۔ انہوں نے اس سے کھانا مانگا تو اس نے کہا کہ تمہارے پاس ہر وہ ہڈی ہو سکتی ہے جس پر اللہ کا نام لیا گیا ہو، گوشت کے طور پر اور تمام قطرے تمہارے جانوروں کی خوراک کے طور پر۔ 

آپ صلی اللہ علیہ وسلم نے فرمایا: پس ان چیزوں کو اپنے آپ کو صفائی کے لیے استعمال نہ کرو، کیونکہ یہ تمہارے بھائیوں کا کھانا اور رزق ہیں۔ (مسلم، 450) ایک اور روایت کے مطابق میرے پاس نصیبین کی طرف سے جنوں کا ایک وفد آیا، اور وہ کتنے اچھے جن ہیں! انہوں نے مجھ سے کھانا مانگا اور میں نے اللہ سے ان کے لیے دعا کی کہ وہ ہڈیوں یا قطروں کے پاس سے نہ گزریں بلکہ ان پر کھانا پائے۔

(بخاری حدیث نمبر 3571)۔ مومن جن کسی بھی ہڈی کو کھا سکتے ہیں جس پر اللہ کا نام لیا گیا ہو، کیونکہ رسول اللہ صلی اللہ علیہ وسلم نے انہیں ایسی کوئی چیز رکھنے کی اجازت نہیں دی جس پر اللہ کا نام نہ لیا گیا ہو، وہ جنات میں سے کفار کے لیے ہیں۔

۔

– جنوں کے جانور

– 

ابن مسعود رضی اللہ عنہ کی حدیث میں ہے کہ ہم نے اوپر نقل کیا ہے کہ جنوں نے رسول اللہ صلی اللہ علیہ وسلم سے رزق طلب کیا تو آپ صلی اللہ علیہ وسلم نے ان سے فرمایا: اور آپ اپنے جانوروں کے لیے تمام قطرے کھا سکتے ہیں۔

۔

– جنات کی رہائش گاہیں

– 

جنات اس زمین پر رہتے ہیں جہاں ہم رہتے ہیں۔ وہ زیادہ تر کھنڈرات اور ناپاک جگہوں جیسے غسل خانوں، گوبروں، کچرے کے ڈھیروں اور قبرستانوں میں پائے جاتے ہیں۔ اس لیے رسول اللہ صلی اللہ علیہ وسلم نے ہمیں ایسی جگہوں میں داخل ہوتے وقت احتیاطی تدابیر اختیار کرنے کی تعلیم دی ہے، اسلام کی مشروع اذکار (نمازوں) کو پڑھ کر۔ 

ان میں سے ایک انس بن مالک رضی اللہ عنہ سے مروی ہے، انہوں نے کہا: رسول اللہ صلی اللہ علیہ وسلم جب بیت الخلاء میں داخل ہوتے تو کہتے: اللہم اننی عودو بکا من الخبوثۃ والخبائث۔ اے اللہ میں تیری پناہ مانگتا ہوں شریروں سے، مرد اور عورت سے)۔

(صحیح بخاری حدیث نمبر 142 اور مسلم حدیث نمبر 375)۔ الخطابی نے وضاحت کی ہے کہ خبوث خبیث کی جمع ہے (خرابی یا گندی مذکر شکل)، اور خبیث خبیثہ کی جمع ہے (برائی یا گندی نسائی شکل)، اور اس سے مراد مرد اور عورت شیاطین ہیں۔

۔

– کچھ جن مسلمان ہیں اور کچھ کافر

اللہ تعالیٰ ہمیں بتاتا ہے کہ بعض جنوں نے کہا:

اور ہم میں سے کچھ مسلمان ہیں اور ہم میں سے کچھ القاسطون ہیں۔ اور جس نے اسلام قبول کیا تو ایسے لوگوں نے راہِ راست کی تلاش کی۔ اور جہاں تک قصیتون کا تعلق ہے تو وہ جہنم کے لیے لکڑیاں ہوں گے۔ [الجن 72:14-15]

جنات میں سے مسلمان تقویٰ اور تقویٰ کے اعتبار سے مختلف درجوں کے ہیں۔ اللہ تعالیٰ فرماتا ہے:

[بعض جنوں نے کہا:] ہم میں سے کچھ ایسے ہیں جو نیک ہیں اور کچھ اس کے خلاف ہیں۔ ہم گروہ ہیں، ہر ایک کا الگ طریقہ ہے (مذہبی فرقے وغیرہ) [الجن 72:11]

اس امت کے پہلے جن کے مسلمان ہونے کا قصہ عبداللہ بن عباس رضی اللہ عنہما نے بیان کیا ہے، انہوں نے کہا: رسول اللہ صلی اللہ علیہ وسلم اپنے صحابہ کے ایک گروہ کے ساتھ عکاز کے بازار کی طرف نکلے۔ یہ وہ وقت تھا جب شیاطین کو آسمان سے کوئی خبر ملنے سے روک دیا گیا تھا اور ان کے خلاف ستارے بھیجے گئے تھے۔ شیاطین واپس اپنی قوم کے پاس گئے، انہوں نے کہا کہ تمہیں کیا ہوا ہے؟ وہ کہنے لگے کہ ہمیں آسمان سے خبر نہیں مل سکتی اور ہمارے خلاف ستارے بھیجے گئے۔ 

ان کے لوگوں نے کہا کہ تمہیں آسمان سے خبریں سننے سے کوئی چیز نہیں روک رہی سوائے کسی نئے واقعہ کے جو ضرور ہوئی ہو گی۔ جاؤ اور زمین کے مشرق اور مغرب میں دیکھو، اور دیکھو کہ کیا آپ کو معلوم ہوتا ہے کہ وہ کون سی چیز ہے جو آپ کو آسمان سے خبریں سننے سے روک رہی ہے۔ تہامہ کی طرف نکلنے والے نبی اکرم صلی اللہ علیہ وسلم کے پاس نخلہ میں آئے، جب آپ عکاظ کی طرف جارہے تھے،

 تو آپ کو فجر کی نماز میں صحابہ کرام کی امامت کرتے ہوئے پایا۔ جب انہوں نے قرآن سنا تو سن لیا اور کہا اللہ کی قسم یہ وہ چیز ہے جو ہمیں آسمان کی خبریں سننے سے روک رہی ہے۔ جب وہ اپنی قوم کے پاس واپس گئے تو کہنے لگے کہ اے ہماری قوم ہم نے ایک عجیب تلاوت سنی ہے۔

 یہ سیدھے راستے کی طرف رہنمائی کرتا ہے اور ہم اس پر ایمان لے آئے ہیں اور ہم اپنے رب (اللہ) کے ساتھ کبھی کسی چیز کو شریک نہیں کریں گے۔ [الجن 72:2 مفہوم کی تشریح]۔ پھر اللہ تعالیٰ نے اپنے نبی (صلی اللہ علیہ وآلہ وسلم) پر یہ الفاظ نازل فرمائے کہ (اے محمد صلی اللہ علیہ وسلم) کہہ دیجئے کہ مجھ پر وحی کی گئی ہے کہ جنوں کے ایک گروہ نے (اس قرآن کو) سنا (الجن 72:1)۔ اور اللہ نے اس پر ظاہر کیا کہ جنوں نے کیا کہا تھا۔ (بخاری حدیث نمبر 731)

۔

– قیامت کے دن ان کا حساب

– 

جنوں سے قیامت کے دن حساب لیا جائے گا۔ مجاہد رحمہ اللہ نے آیت کی تفسیر کے بارے میں کہا ہے: لیکن جنات اچھی طرح جانتے ہیں کہ وہ یقینا (اس کے سامنے) حاضر ہونے والے ہیں (یعنی ان سے حساب لیا جائے گا) [الصفات] 37:158 ان کا فیصلہ کیا جائے گا۔ صحیح البخاری، باب ذکر الجن و ثوابیھم و اقابیھم۔

– جنات کے شر سے حفاظت

– 

چونکہ جن ہمیں دیکھ سکتے ہیں جب کہ ہم انہیں نہیں دیکھ سکتے، اس لیے رسول اللہ صلی اللہ علیہ وسلم نے ہمیں ان کے نقصان سے بچانے کے بہت سے طریقے بتائے ہیں، جیسے کہ شیطان مردود سے اللہ کی پناہ مانگنا، سورۃ الفلق اور سورۃ الناس کی تلاوت کرنا۔ قرآن مجید کی آخری دو سورتیں، اور قرآن میں اللہ کی طرف سے سکھائے گئے الفاظ کی تلاوت کرنا (تفسیر): کہو: اے میرے رب! میں شیاطین کے وسوسوں سے تیری پناہ مانگتا ہوں۔ اور میں تجھ سے پناہ مانگتا ہوں، اے میرے رب، اس بات سے کہ وہ میرے پاس نہ آئیں۔ [المومنون 23:97-98]

۔

گھر میں داخل ہونے سے پہلے، کھانے پینے سے پہلے اور جماع سے پہلے بسم اللہ کہنا بھی شیطان کو گھر میں داخل ہونے یا کسی شخص کے کھانے پینے اور جنسی عمل میں شریک ہونے سے روکے گا۔ اسی طرح بیت الخلاء میں جانے سے پہلے یا کپڑے اتارنے سے پہلے اللہ کا نام لینا جنوں کو کسی شخص کو دیکھنے یا اسے نقصان پہنچانے سے روکتا ہے جیسا کہ رسول اللہ صلی اللہ علیہ وسلم نے فرمایا: ایسی رکاوٹ ڈالنا جو جنوں کو عروہ دیکھنے سے روکے۔ بنی آدم میں سے کوئی بھی بیت الخلاء میں داخل ہوتے وقت بسم اللہ کہے۔

(ترمذی، 551؛ صحیح الجامع، 3611)۔

۔

عام طور پر ایمان اور دین کی مضبوطی جنوں کو کسی انسان کو نقصان پہنچانے سے بھی روکے گی، یہاں تک کہ اگر وہ لڑیں گے تو ایمان والا ہی جیت جائے گا۔ عبداللہ بن مسعود رضی اللہ عنہ

Leave a Comment